Nový konsolidační balíček zahrnuje omezení odpočtu DPH na osobní automobil na první 2 miliony korun z ceny vozu. Statistiky ukazují, že prodej luxusních vozů tvoří pouze zlomek celkového objemu trhu. Podle agentury Fairy Tailors to může k frustraci podnikatelů z nestabilního daňového prostředí ČR.
Vláda chce, aby boháči platili vyšší daně. Proto přichystala v konsolidačním balíčku nové opatření při nákupu auta nad dva miliony korun. Ve svém vyjádření k balíčku z 23. 5. 2023 uvedla, že „v roce 2020 bylo 96 ze 101 nově registrovaných Ferrari v Česku registrováno na firmu“, čímž nové opatření zarámovala jako boj proti superbohatým lidem, kteří na své firmy registrují soukromá luxusní auta, která však zjevně neslouží k jejich podnikání. Ve skutečnosti jde o nesmyslný hon na čarodějnice, který na hranici postaví tisíce slušných podnikatelů a manažerů ze střední třídy, zatímco přínos státnímu rozpočtu je diskutabilní.
Luxusní vozy v ČR tvoří zanedbatelný zlomek trhu
V roce 2022 se v České republice prodalo 192 tisíc osobních aut. Skutečně luxusních a supersportovních vozů značek Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley nebo Ferrari se ročně prodá několik stovek, tvoří tedy zanedbatelný zlomek objemu trhu. A že si většinu Ferrari pořídily firmy? Ano, ale to platí i pro Škodovku. Firmy totiž v Česku kupují přes 75 % všech nových aut.
Kdo jsou vlastně ti boháči, kteří si kupují auta za 2 miliony? No, je to leckdo. Auta totiž v posledních letech významně zdražila a tuto částku zaplatíme za poměrně běžné vozy. Přes 2 miliony se snadno dostane nejen Volkswagen Arteon či rodinný Multivan, ale k této hranici se nebezpečně blíží i lépe vybavená česká Škoda Superb, Kodiaq nebo Enyaq. Nejde tedy o žádné superluxusní zboží, ale o obvyklá služební auta ekonomicky úspěšné české střední a vyšší střední třídy. Auta v této cenové hladině si pořizují nejen podnikatelé a živnostníci, ale dostává je k užívání také střední a vyšší management firem.
Zpomalení trhu s auty a větší frustrace podnikatelů
Velmi bohatí lidé si svá Ferrari pořídí i bez možnosti plně odečíst DPH a stát od nich v roce 2024 skutečně vybere několik stovek milionů korun navíc. Zároveň však o jiné stovky milionů (nebo miliardy) přijde, protože řada firem a živnostníků odloží nebo omezí obměnu svého vozového parku, případně si dražší služební vozy zaregistruje v zahraničí. Výsledkem bude zpomalení českého trhu s auty a ještě větší frustrace podnikatelů z nestabilního daňového prostředí České republiky. A to naší stagnující ekonomice rozhodně neprospěje.
-red-