Kolem 22 500 hlášení poruch osvětlení musela loni řešit městská firma Technologie hlavního města Prahy. Lidé si oblíbili nahlašování poruch přes mobilní aplikaci Praha svítí.
Dispečink městské společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP) v loňském roce přijal celkem 22 500 hlášení poruch, závad a jiných incidentů na technologiích, které má ve správě. Jedná se především o veřejné osvětlení čítající téměř 135 tisíc světelných míst, osvětlení památek, veřejné a věžní hodiny, ale také městský kamerový systém a některé dopravní technologie.
Informace o závadách a požadavcích městská společnost získává z hlášení přes telefon, email nebo přes mobilní aplikaci pro chytré telefony a tablety. Systém identifikace poruch na veřejném osvětlení bude v budoucnu automatizovaný a podíl nahlašování od lidí se bude postupně snižovat.
„Již v letošním roce postupně jednotlivé rozvaděče veřejného osvětlení vybavujeme dálkovým řízením a diagnostikou tak, abychom přímo z dispečinku viděli provozní stavy veřejného osvětlení a mohli ho také ovládat. Do budoucna takto uvidíme nejen celé ulice, ale přímo jednotlivé stožáry, svítidla a další technologie,“ vysvětlil magistrátní radní Jan Chabr, který má pod palcem správu majetku města.
„Nejčastěji nám lidé volali ohledně nesvítícího nebo blikajícího světla, dva tisíce hlášení se týkalo nesvítící části ulice. Nejvyšší prioritu mají poruchy, kde by mohlo dojít k poranění elektrickým proudem, v takové situaci máme povinnost dorazit na místo závady do 30 minut. V tomto režimu jsme loni řešili stovky poškozených stožárů,“ popsal objem řešených poruch předseda představenstva THMP Tomáš Jílek a doplnil, že technici společnosti loni vyjížděli i k 430 nesvítícím nebo nefunkčním veřejným a věžním hodinám.
Pražané si postupně zvykají využívat k hlášení poruch veřejného osvětlení i mobilní aplikaci Praha svítí, kterou společnost v loňském roce nabídla ke stažení na Internetu.
„Množství nahlášených poruch touto cestou postupně narůstá. Za loňský rok to bylo zhruba 10 procent z celkového počtu hlášení, přičemž nutno dodat, že jsme mobilní aplikaci zprovoznili až v druhé polovině roku. Mám z toho velkou radost, protože to znamená další zrychlení při řešení závad jak pro nás, tak pro občany,“ uvádí člen představenstva THMP Libor Fiala.
Není bez zajímavosti, že mobilní aplikací lze hlásit i obtěžování takzvaným rušivým světlem, tedy podezření, že svítidlo svítí v rozporu s normou do bytu nebo svítí příliš. I tyto závady THMP obratem prověřuje a zjednává nápravu. Dalších 10 procent hlášení přijal dispečink prostřednictvím emailu a zbylých 80 procent telefonicky.