Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) na Libeňském mostě nově instalovala detektor průjezdu vozidel. Ten umí na základě hustoty dopravy automaticky regulovat úroveň osvětlení. V době, kdy přes most žádné tramvaje a automobily nejezdí, intenzita svícení postupně klesá. To umožňuje snížit náklady na osvětlení mostu i zátěž pro životní prostředí.
„Současný model máme nastavený tak, že do večerní osmé hodiny bude osvětlení fungovat na 100procentní výkon. Ten po osmé začne postupně klesat, až se v deset hodin ustálí na 50 procentech původní hodnoty. Na těch v průběhu noci i zůstane, pokud hustota dopravy nepřekročí stanovený limit,“ vysvětlil radní Jan Chabr, který má v Praze na starost majetek. Doplnil, že pokud detektor zaznamená na mostě hustší provoz, osvětlení automaticky stoupne na maximální výkon. „Množství vozidel počítáme v přibližně desetiminutových intervalech, pokud tedy po mostě projede kolona dvaceti aut, neznamená to, že se ihned zvýší i úroveň osvětlení,“ dodal.
Chytré osvětlení
Podle radního Chabra byl most připraven na nasazení modelu tzv. dynamického řízení svícení už před rokem a půl. „V té době totiž společnost THMP osvětlení na Libeňském mostě kompletně obnovila. Most dostal moderní LED svítidla, chytré zapínací místo, kompletně novou elektroinstalaci, kabely i svorkovnice. Z původních betonových kandelábrů tehdy zároveň pracovníci městské společnosti odstranili ocelovou konstrukci, která na ně byla instalována v sedmdesátých letech minulého století, a výrazně tak ulevili statické zátěži stožárů,“ doplnil radní.
„Na Libeňském mostě pilotně testujeme moderní osvětlení, které se reguluje podle intenzit dopravy. Je to jasný signál a potvrzení, že se s Libeňákem počítá i do budoucna. Během připravované rekonstrukce zachováme nejcennější obloukové konstrukce architekta Pavla Janáka a rekonstruované oblouky propojí nově navržené mostní konstrukce podle původních Janákových skic. Nyní jsme už odstranili ocelové parazitní lampy z původních kandelábrů a do nich doplnili i inteligentní světla, která budou řidičům svítit vždy podle aktuální potřeby a provozu na mostě. Sníží se tím náklady i světelná zátěž pro okolní životní prostředí,“ uzavřel náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Libeňský most v říjnu 2019 dostal speciální nová LED svítidla. Město na jejím výběru spolupracovala s Českou astronomickou společností. Důvodem bylo co největší zmírnění světelného smogu.
Domy na mostě
Téma Libeňského mostu v roce 2018 v rámci předvolební kampaně v Praze kandidát na primátora za hnutí ANO Petr Stuchlík. Ten tehdy o uzavřeném mostě mluvil jako o budoucí perle světové architektury. Navrhoval, že by se na něm mohl postavit velký „future“ dům s byty a kancelářemi. Most chtěl také rozšířit o několik pruhů. Hned se ale jeho plán setkal s kritikou především odborníků nejen na architekturu ale i stavitelství. Například Miloslava Pošvářová, stavební inženýrka a expertka na mosty, označila Stuchlíkův plán za megalomanský a neproveditelný.
Je zřejmě jediným kubistickým mostem na světě
Libeňský most patří mezi klenoty avantgardního funkcionalismu a kubismu. Podle odborníků je to zřejmě jediný kubistický most na světě. Byl postaven v roce 1928. Jeho nevýhodou je to, že má problém s nosností – tehdejší tramvaje měly hmotnost kolem deseti tun, ty dnešní mají tun 42. Přesto se při zkouškách zjistilo, že na tom není úplně tak zle. Ustál extrémní zátěž, dokázal zvládnout zátěž 547 tun. Praha v říjnu 2020 nechala vypsat zakázku na studii oprav. První práce začnou v polovině roku 2022 a o tři roky by měl být otevřen. Cena oprav je zatím odhadována na dvě miliardy.