Malou Stranu čeká výměna tramvajových kolejí v úseku zastávek Malostranská – Újezd. S tím budou spojena dopravní omezení. Místní řeší, jak bude vyřešena individuální automobilová doprava. Téma je horkým bramborem pro magistrát a Prahu 1. Debatuje se, kdo a kdy měl celou akci spustit a co udělal pro to, aby rekonstrukci centrum města v klidu přežilo.
Koleje na Malé Straně většinou slouží už jedenadvacet let, a tak je jejich životnost u konce. Výměna má zajistit větší bezpečnost i podstatně tišší provoz. Od místních zaznívají hlasy, že uzavření Malé Strany kvůli opravám je ideální příležitostí zjistit, jak by tato oblast mohla fungovat při uzavření tranzitní dopravy na stálo. Opět je v prostoru diskuze o úplném uzavření oblasti kolem nábřeží na druhé straně řeky, tedy Smetanova nábřeží.
Výměna proběhne celkem ve čtyřech etapách. Od 28. ledna do 16. února budou vyměňovány koleje od Klárova na Malostranské náměstí, od 16. února do 4. března v úseku Malostranské náměstí – Hellichova a poté budou na řadě dvě závěrečné etapy od 4. do 31. března, během kterých budou postupně vyměněny koleje od Hellichovy ulice po Vítěznou.
„Na vysvětlenou. Akce výměny kolejí na Malé Straně je připravená DP nikoliv MHMP. Čekali jsme na potvrzení termínů a rozsahu, které se nám dostalo minulé úterý. Možnost uzavření pro tranzit obou břehů Vltavy je připravována. Leč opakuji stále, nejsem zastáncem systému pokus-omyl. Jsem domluven na zadání několika studiích co se stane když…. Já nevím, jestli uzavřením břehů zkolabuje doprava na Praze 2 nebo 5, 6. A nevím kolik tranzitu opravdu jezdí přes břehy. Proto je připravena na spuštění velká akce na zjištění reálných čísel odkud a kam. Ono se počítá pouze s optickým uzavřením břehů. Kamera není zeď. A kdo bude mít výjimku? Taxi? Zásobování? Rezidenti? Abonenti? Můj dojem je, že dnes potkávám nejvíce aut co vezou z e-shopu někomu kartáček na zuby. Ale já se nechci rozhodovat na základě pocitů, leč jasných reálných čísel a v celopražské shodě,“ napsal radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola v diskuzi FB skupiny Praha číslo 1, která se věnuje životu a problémům v centru města.
Jiného názoru je zastupitel Prahy 1 Petr Kučera. „Před vánoci jsme s kolegy zastupiteli a zastupitelkami naléhali na starostku, aby při velké opravě tramvají na Malé Straně prosazovala i uzavření Smetanova nábřeží a Křižovnické pro tranzitní autodopravu. Dozvěděli jsme se, že záležitost projedná komise dopravy. Ta komise se sejde poprvé zítra, ale mezitím už jsou plány na objížďky hotové a vrchní úředník Prahy 1 pro dopravu Ludvík Czital už odmítl, aby byly objízdné trasy pro automobily vedeny tunelem Blanka. Jestli tramvajová doprava v centru v pondělí 30. 1. zkolabuje nebo ne, to nevím. Moc bych si přál, aby se černý scénář nesplnil,“ tvrdí zastupitel Kučera.
Diskutéři z řad vedení radnice a místních obyvatel na sebe vytahují slova o odpovědnosti, padají nejrůznější varianty, kdo a jak rozhodl. Padají osočení, že úřady nejsou schopné udělat experiment – s uzavřením Malé Strany alespoň dočasně zcela uzavřít také druhý břeh, tedy Smetanovo nábřeží. Místní poukazují na to, že úřady promarnily velkou šanci – mohly totiž zkusit, jak by se změnila doprava, pokud by bylo centrum kolem Vltavy od tranzitní automobilové dopravy uzavřeno úplně. Jenže je velkou otázkou, odkud a kam většina aut, která Malou Stranu používají jako tranzit, vlastně jedou. Neexistují na to data. Jeden z diskutujících také podotkl, že se nikdo nezabýval tím, že by objízdná trasa mohla vést přes Karlův most.
-mag-