No menu items!
Pátek, 22 listopadu, 2024
spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Home Magazín Téma Město řeší krizi bydlení. Chystá se stavět družstevní byty

Město řeší krizi bydlení. Chystá se stavět družstevní byty

0
Město řeší krizi bydlení. Chystá se stavět družstevní byty

Hlavní město dokončilo ve spolupráci s městskou částí Praha 5 přípravy prvního projektu Dostupné družstevní bydlení (DDB). Na červnovém zastupitelstvu bude ke schválení předložen pilotní projekt, díky kterému může vzniknout v ulici Radlická v Praze 5 na městských pozemcích až 266 bytů. Praha se tak zařazuje mezi metropole, které aktivně řeší nedostupnost bydlení jako důsledek růstu cen nemovitostí. V rámci konceptu DDB se může v Praze každoročně stavět až tisíc bytů, oproti tržním cenám budou levnější i o třetinu. U téměř poloviny Pražanů přitom dle nového průzkumu hrozí, že se kvůli nedostupnosti bydlení budou muset odstěhovat mimo hlavní město.

Že se bydlení v Praze stává těžko dostupné i pro lidi s průměrnými či nadprůměrnými příjmy, to potvrzuje aktuální průzkum prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Se stěhováním z metropole kvůli nákladům na bydlení počítá jako s reálnou možností 39 % obyvatel Prahy, 9 % už to dokonce velmi konkrétně plánuje. Celkem 88 % Pražanů se domnívá, že by město mělo řešit dostupnost bydlení nejen pro sociálně slabé, ale i střední vrstvy, tedy pro běžné pracující občany.

Nejhůře dostupné bydlení v Evropě
Na neúnosnou situaci Praha reaguje projektem Dostupného družstevního bydlení. Následuje tak například Curych, ve kterém 30 % bytů vzniká družstevní formou s využitím městských pozemků, díky čemuž jsou výrazně levnější.

„V České republice je druhé nejhůře dostupné bydlení v Evropě. Ceny bytů zde letí vzhůru šestkrát rychleji než příjmy a nejhorší je situace v hlavním městě. Dostupné družstevní bydlení je tou nejrychlejší cestou, jak můžeme obyvatelům Prahy i zbytku republiky pomoci získat cenově dostupnější bydlení – a to nejenom například pro mladé rodiny nebo seniory, ale také pro zástupce profesí klíčových pro chod a rozvoj města – například učitele, zdravotníky, hasiče nebo strážníky. Podstatné je, že půjde o družstevní nájemní bydlení, nikoli o investiční byty,“ uvedla radní hl. m. Prahy pro oblast legislativy a podpory bydlení Hana Kordová Marvanová. Podle ní po prvním projektu mohou rychle následovat další, protože již nyní má město vytipovány další městské pozemky, na kterých takto může v Praze vznikat až tisíce bytů ročně. Ve spolupráci s městskou částí Praha 13 je plánovaný projekt na výstavbu 150 družstevních bytů v ulici Oistrachova a jsou vytipovány i další lokality. Zájem takto stavět projevili i zástupci městské části Praha 10 či 12.

Dostupné družstevní bydlení je založeno na výstavbě bytových domů ve spolupráci hlavního města Prahy, které poskytne své pozemky, a soukromého sektoru. To umožňuje dosáhnout nižší ceny výstavby, a díky tomu také až o 30 % levnější bydlení pro členy družstva. Do příprav tohoto konceptu jsou zapojeny i další subjekty, a to včetně bank, které budou hrát klíčovou roli při financování projektů DDB.

O družstevní bydlení je zájem
Pilotní projekt v Praze 5 v ulici Radlická je nyní po zapracování všech připomínek zastupitelů připraven k projednání a bude předložen ke schválení na červnovém zastupitelstvu.

„Družstevní bydlení je podle aktuální statistiky v centru pozornosti stále větší části veřejnosti. Nejnovější průzkumy hovoří, že přes 20 procent obyvatel má zájem o tuto moderní formu bydlení. Ve společném projektu družstevního bydlení hlavního města Prahy a městskou částí Praha 5 vidím příležitost, jak rozpohybovat nabídku dostupného bydlení a zvýšit tím šanci pro mladé rodiny s dětmi. Tento pilotní projekt bude zahrnovat až 260 bytů. Osobně podporuji další podobné projekty u nás na „Pětce“. Už nyní probíhají přípravy,“ popsala Renáta Zajíčková, starostka městské části Praha 5.

„Dostupné družstevní bydlení má mou plnou podporu, je to smysluplný a dobře promyšlený koncept. Zároveň jde fakticky o jediný projekt na podporu dostupnosti bydlení, který Praha za posledních několik let připravila,“ řekl Jiří Pospíšil, zastupitel hl. m. Prahy.

„Mnoho Pražanů, a to i těch s velmi slušnými příjmy, nyní kvůli drahým bytům zvažuje oddalování založení rodiny či stěhování pryč z hlavního města. Dostupnost bydlení se musí řešit okamžitě, není na co čekat,“ doplnil zastupitel hl. m. Prahy Jan Wolf.

Podle vedení města obyvatelé Prahy na takový projekt čekají, prostřednictvím webu ddb.praha.eu již zájem projevilo více než 350 lidí a další přibývají. „Vnímají to jako naději, že se konečně něco změní a bydlení pro ně nebude nedostupný luxus,“ dodala na závěr radní Hana Kordová Marvanová.

Stavět je nutné, chápeme, ale proč na zelených plochách u „městské dálnice“, ptají se kritici
Výstavbu městských bytů získává podporu i mezi obyčejnými lidmi, třeba obyvateli smíchovské části – Radlic. Ti však kritizují město za to, že přikročilo k příliš razantnímu kroku. Praha chce totiž radlickým projektem zastavět zelené plochy, přičemž veřejně deklaruje, že zelené plochy ve svém vlastnictví – jako jsou parky, lesy nebo zahrádkářské kolonie – bude chránit prioritně. To Praha tvrdí i při prezentacích svého nového návrhu Metropolitního plánu. Jenže právě v tomto dokumentu už park není vedený jako zelená plocha, ale jako pozemek, na němž můžou vyrůst až šestipatrové domy.

Kritici z Radlic tvrdí, že se z městské ulice ve špičkách stává ucpanou komunikací, po ní jezdí desetitisíce aut ven nebo do Prahy. V noci se také mění v dálnici. Navíc připomínají, že Radlická je v létě horkou a prašnou výpadovkou. K tomu všemu se přidávají další developerské projekty, které Radlickou zahltí. Dole staví Sekyra novou čtvrť Smíchov City, u Jinonic staví Penta, u bazénu vznikne další developerský projekt firmy Skanska a chystají se další.

Lidé z Radlic také připomínají možné snahy zklidnění Plzeňské ulice, Radlická vede souběžně s ní. Prosakují zprávy, že by Plzeňská měla být více pro pěší s více stromy a kamionový tranzit by tam byl zcela zakázán. Obyvatelé Radlic se proto obávají, že se kamionová doprava přesune právě sem. Zdůrazňují také to, že se málo mluví o Radlické radiále, která by měla Radlické ulevit. Plánovalo se, že bude mezi Jinonicemi a Zlíchovem pod zemí. Proti jsou ale Jinoničští a také Braničští, kteří se obávají, že jim radiála přitáhne dopravu. „Bojujte za zavedení mýtného,“ radí lidé z Jinonic a Braníka obyvatelům Radlic. Na to jsou ale lidé z této části Smíchova příliš malými pány.

-mag-