Je tu další velký plán, jak Prahu přiblížit k evropským metropolím. Vedení města dnes podpořilo mezi Dejvicemi a Veleslavínem jižní variantu trasy železnice, která má spojit Prahu s Kladnem a s Letištěm Václava Havla.
Všichni, kdo alespoň létě vyrazí za hranice, musí snést šílenou cestu na letiště nacpanými autobusy, tedy pokud nebere Uber. Praha ale konečně, po dlouhých letech nejrůznějších debat, přistoupila k lepší dopravě na a z letiště. Vlakem se pojede z Veleslavína tunelem pod střešovickým masivem až do Dejvic, tedy jižně od stávající železniční trati. V dnes schválené jižní variantě tunel povede většinou v hloubkách více než 50 metrů pod terénem a zástavbou. Podle dokumentu, který schválili radní, je nejpříznivější pro vlivu na nadloží. „Zvolená varianta, technické řešení a hloubka tunelů jsou předpoklady pro maximální a nezměněný komfort lokality nad tunely, jelikož vibrační a hlukové ovlivnění je zcela zanedbatelné,“ píše se v materiálu. Dnes schválenou variantu doporučila Česká geologická služba a odborníci z Ruhrské univerzity v Bochumi.
Zahrádkáři jsou spokojeni, nenaruší se ani systém spodních vod
O modernizaci trati se mluví několik desetiletí. Vedly spory o pozemní variantě, kvůli ní by musela být zbourána řada soukromých objektů. Zasáhla by také do zahrádkářských kolonií. Místní se ale stavěli také proti původní tunelové variantě. Obávali se otřesů svých domů. Hodně se diskutovalo i o možném narušení systému spodních vod. „Tunelová varianta je sice dražší než původně zamýšlené povrchové řešení, ale bude nejšetrnější k životu Pražanů a jejich okolí. Po desítkách let debat, zda vůbec a kudy trať povede, se Správa železnic, státní organizace může v projektové přípravě posouvat dál, protože konečně našla shodu s Prahou 6. Tak doufejme, že nebude drhnout územní a stavební řízení,“ napsal dnes Adam Scheinherr, který má pražskou dopravu na starosti. Připomněl, že Praha na vlak na letiště čekala dlouho. „Modernizace železnice na Kladno s odbočkou na Prague Airport – Letiště Praha přes nový dopravní uzel Dlouhá Míle je jednou z nejvýznamnějších dopravních staveb, které Prahu čekají,“ napsal Scheinherr, který mimojiné pracuje také na plánech metra linky C.
INFOBOX
- Celá trať bude dvojkolejná, takže přepraví výrazně více lidí.
- Bude udělaná tak, aby vlaky mohly jet co nejrychleji a cestující šetřili čas.
- Pro městskou železniční dopravu bude důležitá modernizovaná železniční zastávka Veleslavín nebo úplně nové zastávky v Liboci, kde do teď jezdí jen autobus nebo tramvaj.
- Dopravní uzel Dlouhá Míle s P+R parkovištěm pro 2000 aut zase zajistí, aby zde Středočeši přestoupili na vlak a nezajížděli autem dál do Prahy.
- Zároveň v trase zrušeného železničního koridoru vznikne Kladenská drážní stezka, obdoba Vršovické drážní promenády. Více najdete zde.
- SŽ odhaduje termín začátku stavby na rok 2025, a to v případě získání potřebných povolení.
- Zprovoznění železničního spojení na letiště předpokládá v letech 2028 až 2029.
- Stavba má trvat 24 až 30 měsíců.
- Odhadovaná cena je 13 miliard korun.