Jen Praha 8 ročně přichází o desítky milionů korun z nezaplacených výzev za dopravní přestupky. Podobně na tom jsou i další městské části. Už je veřejným tajemstvím, že na zaplacení pokut se dá úspěšně vykašlat. Stačí to vydržet rok. A pak její platnost propadá.
Zvyšte pokuty! Přitvrďte proti neplatičům! Taková slova zaznívají ve veřejném prostoru od lidí na různá témata. Ať je to nepořádek v ulicích, v souvislosti s krocením koloběžkářského plevele a nebo třeba bezzubost při řešení problémů se špatným parkováním.
Třeba Praha 8. V loňském roce poslal úřad 77 909 výzev k uhrazení určené částky. Počet uhrazených částek je ale pouze 44 300. To je je zhruba 56 procent, čtyři z deseti výzev tak nejsou zaplaceny. Na pokutách bylo jen tady u nás na osmičce v roce 2022 vybráno 26,7 milionu korun – což vychází v přepočtu zhruba šest stovek na jednu. „Kdyby byly uhrazeny všechny, tak by do městské kasy doputovalo dalších 20 milionů korun. A to nejsou malé peníze, na tom se jistě shodneme,“ říká zastupitel Prahy 8 Martin Štěrba.
Ale co s tím. Nejen městské části, ale hlavně Magistrát hlavního města Prahy musí tuto situaci urychleně řešit. Není totiž možné, aby pokutu platili jen někteří a těm, kteří ji nezaplatili se nic nestane. Podvádět se zkrátka vyplácet nemá.
Postavte parkovací domy! Třeba na Palmovce! Zlobí se lidé, protože si kvůli mimopražským nemohou zaparkovat před domem. Podle Štěrby osmá městská část ročně hospodaří se zhruba miliardou korun, a bohužel není v její silách zaplatil za cca půl miliardy parkovací dům pro stovky aut. „Celá řad aut, která tady u nás špatně parkuje, navíc pochází i ze Středočeské kraje, a Praha nemůže neustále dotovat parkování dojíždějícím autům. Mohu to ukázat na příklad okolí libeňského hřbitova – tady to přes den vypadá, jako by tady byl obří funus. Většina aut tady (kvůli tomu, že tu nejsou modré zóny) ráno zaparkuje, pokračuje tramvají a odpoledne zase odjíždí,“ tvrdí Štěrba.
Podle něj je třeba apelovat na Středočeský kraj, aby ve velkém stavěl parkovací domy pro své občany například u železničních stanic, které mají rychlé spojení třeba na Masarykovo či hlavní nádraží. Podobné parkovací domy se mají navíc stavět na okrajích města, a nikoliv v jeho středu – stavět parkovací dům na Palmovce je tedy nesmysl, míní Štěrba. „Nehledě na to, že autobusové nádraží, jak ho známe teď, se brzy stane minulostí. Místo něj tady vyrostou domy, kde budou byty a majitelé budou mít parkování v podzemí,“ doplňuje.
-map-